Про центр
Державна установа «Львівський обласний центр контролю та профілактики хвороб МОЗ України є санітарно-профілактичним закладом охорони здоров’я, що заснований на державній власності та належить до сфериуправління Міністерства охорони здоров’я України.
Центр функціонує з метою виконання завдань у сфері санітарно-епідемічного благополуччя населення; вжиття заходів, направлених на захист населення від інфекційних та неінфекційних хвороб, отруєнь та уражень, їх профілактику, збереження здоров’я працюючого населення; виконання медико-санітарних заходів; участі у заходах з біобезпеки та біозахисту; координації та здійснення епідеміологічного нагляду і аналізу; інформування органів державної влади та місцевого самоврядування, юридичних і фізичних осіб про потенційні та реальні загрози для здоров’я і санітарного благополуччя населення та тактику дій при них, поведінкові фактори ризику, імунопрофілактику; виховання прихильності до здорового способу життя та його промоція; запобігання та зменшення поширеності поведінкових факторів ризику; боротьби із стійкістю до протимікробних препаратів; реагування на небезпечні чинники, події та надзвичайні ситуації у сфері громадського здоров’я, у межах, визначених Статутом та законодавством.
Предметом діяльності Центру є такі напрямки:
1) організаційно-методичний;
2) інформаційно-аналітичний;
3) профілактично-просвітницький;
4) медична практика;
5) лабораторно-діагностичний;
6) лабораторні дослідження факторів середовища життєдіяльності;
7) експертно-консультативний;
8) профільна кадрова підготовка;
9) науково-практичний та випробувально-дослідницький;
Завданнями Центру є:
- координація та здійснення епідеміологічного нагляду і аналізу:
- проведення епідеміологічного нагляду за інфекційними та неінфекційними хворобами, ураженнями та отруєннями, факторами навколишнього і виробничого середовища, поведінковими факторами ризику, збереження здоров’я працюючого населення, проведення епідеміологічних розслідувань масових неінфекційних хвороб, випадків та спалахів інфекційних хвороб та харчових отруєнь з метою встановлення причин їх виникнення, факторів передачі інфекції;
- визначення меж осередків інфекційних хвороб, масових неінфекційних хвороб, масштабів поширення та надання пропозицій щодо їх локалізації та ліквідації;
- організаційно-методична підтримка закладів охорони здоров’я у проведенні епідеміологічного нагляду за збудниками інфекційних хвороб з резистентністю;
- проведення епідеміологічних розслідувань випадків (спалахів) інфекційних хвороб, що мають міжнародне значення, відповідно до вимог Міжнародних медико-санітарних правил, здійснення медико-санітарних заходів на державному кордоні України (організаційних, протиепідемічних та профілактичних) з метою недопущення поширення на території України інфекційних хвороб, інших ризиків та загроз для здоров’я населення, які мають міжнародне значення;
- організаційно-методична підтримка закладів охорони здоров’я у проведенні рутинного епідеміологічного нагляду за інфекційними хворобами, пов’язаними з наданням медичної допомоги, участь у розслідуванні, локалізації та ліквідації їхніх спалахів;
- участь у наукових дослідженнях у сфері громадського здоров’я, зокрема, з питань епідеміологічного нагляду та моніторингу, біобезпеки та біозахисту, готовності та реагування, вивчення впливу факторів ризику і детермінант здоров’я, участь у впровадженні передового досвіду, наукових розробок та реалізації програм санітарно-гігієнічних, епідеміологічних, радіологічних та токсикологічних заходів, спрямованих на збереження та захист здоров’я населення;
- участь у розробці заходів та рішень, спрямованих на запобігання, локалізацію та ліквідацію надзвичайних ситуацій, осередків, спалахів, епідемій інфекційних хвороб, у тому числі пов’язаних з небезпечними, особливо небезпечними, соціальними та новими інфекційними хворобами, масових неінфекційних хвороб (отруєнь та уражень), зумовлених впливом біологічних, хімічних, фізичних (у тому числі іонізуючого та неіонізуючого випромінювання) факторів середовища життєдіяльності;
- моніторинг дотримання вимог інфекційного контролю в закладах охорони здоров’я та надання рекомендації щодо його покращення;
- проведення розслідувань, з’ясування причин і умов виникнення спалахів інфекційних та неінфекційних хвороб, факторів передачі інфекції, радіаційних чи хімічних факторів, визначення масштабів поширення епідемій чи спалахів інфекційних хвороб, вжиття заходів щодо їх локалізації та ліквідації, а також проведення розслідувань епідемій і спалахів інфекційних та масових неінфекційних хвороб;
- проведення епіднагляду (спостереження) природних та антропогенних екосистем для своєчасного виявлення змін, що можуть призвести до епізоотичних та епідемічних ускладнень та погіршення епідемічної ситуації;
- проведення оцінки ризиків для здоров'я та санітарно-епідемічного благополуччя населення регіону, проведення за результатами такої оцінки відповідних профілактичних, обстежувальних, моніторингових (додати), консультаційних та інших заходів, надання рекомендацій щодо усунення ризиків у сфері санітарно-епідемічного благополуччя населення;
- реєстрація та облік інфекційних та неінфекційних хвороб, перелік яких затверджено Міністерством охорони здоров’я України;
- підготовка пропозицій, планів дій та рекомендацій щодо здійснення заходів, спрямованих на поліпшення показників здоров’я і благополуччя населення та вдосконалення системи громадського здоров’я;
- індикація та ідентифікація збудників інфекційних хвороб, перелік яких затверджений Міністерством охорони здоров’я України;
- реагування на небезпечні чинники та надзвичайні ситуації у сфері громадського здоров'я, а також забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення на рівні регіону в рамках роботи функціональних і територіальних підсистем єдиної державної системи цивільного захисту відповідно до Кодексу цивільного захисту України:
- забезпечення готовності і своєчасного реагування на епідемії та спалахи інфекційних хвороб, харчові отруєння та інші надзвичайні ситуації у сфері громадського здоров’я, в тому числі, радіаційного і хімічного характеру;
- участь у розробці і реалізації заходів з цивільного захисту;
- встановлення причинно-наслідкових зв'язків виникнення та поширення інфекційних хвороб, зокрема інфекцій, що пов'язані з наданням медичної допомоги, у тому числі із застосуванням методів секвенування геномузбудників інфекційних хвороб;- ми не маємо можливості це робити на регіональному рівні.
- здійснення аналізу ефективності функціонування системи громадського здоров'я та її окремих елементів у регіоні;
- інформування головної експертної установи у сфері громадського здоров'я про ризики, що існують у сфері громадського здоров'я у регіоні, у тому числі про ризик виникнення або виникнення надзвичайної ситуації у сфері громадського здоров’я та внесення пропозицій щодо управління такими ризиками, заходів щодо ліквідації наслідків надзвичайної ситуації в межах компетенції;
- підготовка пропозицій, планів дій та рекомендацій щодо здійснення заходів, спрямованих на поліпшення показників здоров'я і благополуччя населення та вдосконалення системи громадського здоров'я у регіоні;
- збирання та обробка інформації у сфері громадського здоров'я та внесення інформації до баз даних інформаційного фонду громадського здоров'я, в тому числі розробка планів моніторингових досліджень факторів середовища життєдіяльності з метою мінімізації поширення хвороб, випадків уражень та отруєнь, а також оцінки заходів із протидії;
- періодичний аналіз детермінант здоров'я, заходів впливу на детермінанти здоров'я та заходів, спрямованих на запобігання виникненню, зменшення та подолання нерівності щодо здоров'я у регіоні;
- моніторинг заходів щодо зміцнення здоров'я, показників рухової активності, статевого і репродуктивного здоров'я, психічного здоров'я населення у регіоні;
- комплексний аналіз інформації щодо випадків травматизму і насильства у регіоні;
- підготовка та оприлюднення періодичних звітів про стан здоров'я, епідемічну ситуацію та показники середовища життєдіяльності у регіоні;
- організація навчання та проведення інформаційно-просвітницьких заходів з питань громадського здоров'я для посадових осіб органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, інших суб'єктів відносин у сфері громадського здоров'я:
- просвітницька робота серед населення з профілактики інфекційних і неінфекційних хвороб, випадків уражень та отруєнь, а також щодо здорового способу життя;
- організація, проведення санітарно-гігієнічного навчання, навчання з питань попередження нещасних випадків в побуті і на робочих місцях, а також з питань збереження здоров’я та дотримання здорового способу життя;
- проведення комунікаційних кампаній з промоції здоров’я та участь у них;
- створення, розробка, виготовлення та розповсюдження друкованих матеріалів, кіно, відео, аудіо матеріалів, соціальної реклами, логотипів публічних заходів тощо;
- створення, розробка, виготовлення та розповсюдження навчальних матеріалів для організації заходів безперервного професійного розвитку відповідно до напрямків статутної діяльності Центру;
- організація та проведення заходів безперервного професійного розвитку працівників сфери охорони здоров’я;
- участь у розробленні державних медико-санітарних нормативів та правил:
- розробка пропозицій щодо удосконалення механізмів реалізації Міжнародних медико-санітарних правил та інших медико-санітарних нормативів та правил;
- участь у роботі комісій з розслідування гострих професійних захворювань у регіоні:
- проведення лабораторних та інструментальних досліджень і випробувань, в тому числі, для потреб атестації робочих місць за умовами праці;
- участь в організації та проведенні обов’язкових медичних оглядів працівників певних категорій, зайнятих на важких роботах, роботах із шкідливими чи небезпечними умовами праці або таких, де є потреба у професійному доборі, та які підлягають щорічному обов’язковому медичному огляду осіб віком до 21 року;
- участь в проведенні обов’язкових попередніх і періодичних медичних оглядів працівників певних категорій, діяльність яких пов’язана з обслуговуванням населення та шкідливими умовами праці і може спричинити поширення захворювань;
- епідеміологічні розслідування надзвичайних ситуацій у сфері громадського здоров'я:
- моніторинг застосування механізмів виявлення, підтвердження, швидкої реєстрації, сповіщення та ізоляції джерела подій у сфері громадського здоров'я у тому числі з міжнародним потенціалом розповсюдження, зокрема в пунктах пропуску через державний кордон;
- проведення профілактичних, обстежувальних, дезінфекційних, консультаційних та інших заходів, в тому числі і за рахунок коштів юридичних та фізичних осіб (за запитом):
- проведення епідеміологічних розслідувань, досліджень додати, санітарно-гігієнічних досліджень та підготовка обґрунтованих висновків щодо умов та причин виникнення масових інфекційних та неінфекційних хвороб (отруєнь, радіаційних уражень тощо) з метою розробки та надання пропозицій щодо їх запобігання та профілактики;
- участь у визначенні радононебезпечності територій, в порядку, встановленому законодавством, та надання, в межах компетенції, рекомендацій щодо проведення протирадонових заходів;
- вивчення стану популяційного імунітету населення до інфекційних хвороб, що керуються засобами імунопрофілактики;
- розробка, впровадження заходів із здійснення групової та популяційної профілактики інфекційних та неінфекційних хвороб;
- моніторинг споживання антимікробних препаратів на регіональному рівні, узагальнення отриманих даних від закладів охорони здоров’я, розроблення заходів з метою раціоналізації споживання антимікробних препаратів;
- участь у реалізації комплексних заходів та програм з профілактики захворювань, які спричиняють найбільший негативний соціально-демографічний вплив та економічні наслідки;
- організація виконання програм імунізації за хворобами, яким можна запобігти шляхом імунопрофілактики;
- визначення необхідності здійснення профілактичних щеплень за епідемічними показаннями, пріоритетних заходів профілактики захворювань, а також інших додаткових заходів профілактики у разі загрози виникнення епідемій, масових отруєнь та радіаційних уражень;
- моніторинг реалізації програм імунізації, в тому числі організації планової вакцинації та вакцинації за епідемічними показаннями в розрізі окремих територіальних громад та районів, моніторинг та реєстрація несприятливих подій після імунізації;
- участь у плануванні потреби та розподілі імунобіологічних препаратів, здійснення моніторингу транспортування,
- подальшим зберіганням і використанням та організацією проведення щеплень;
- надання консультативної допомоги з питань імунопрофілактики, профілактики інфекцій, що пов’язані з наданням медичної допомоги, (антибіотикорезистентності), адміністрування антимікробних препаратів , безпечного для здоров'я довкілля, професійного здоров’я, здоров’я матері і дитини, поводження з медичними відходами, тощо;
- підготовка рекомендацій щодо програм у сфері громадського здоров'я:
- розробка та участь у реалізації державних та регіональних програм у сфері громадського здоров’я;
- оцінка впливу державної та регіональної політик на здоров’я населення;
- ініціація та участь в розробці та впроваджені регіональних програм, направлених на покращення санітарного та епідемічного благополуччя населення та громадського здоров’я;
- збір та аналіз стратегічної інформації для формування місцевої політики і стратегічного управління у сфері охорони здоров’я, координація відповідної діяльності місцевих закладів охорони здоров’я;
- впровадження, моніторинг і оцінка виконання програмних заходів у сфері захисту населення від інфекційних та неінфекційних хвороб та вирішення інших пріоритетних проблем громадського здоров’я;
- проведення стратегічної екологічної оцінки
- інші функції, визначені законом.
З метою виконання покладених на нього завдань Центр забезпечує, зокрема:
- організацію і проведення навчальних заходів, направлених на вдосконалення знань у сфері громадського здоров’я, а також заходів безперервного професійного розвитку;
- перспективне та довгострокове планування забезпечення Центру кадровими ресурсами;
- здійснення діяльності, пов’язаної із зберіганням, перевезенням, придбанням, реалізацією (відпуском), використанням, знищенням прекурсорів у встановленому законодавством порядку;
- вдосконалення системи управління якістю проведення досліджень (випробувань) мікробіологічних (бактеріологічних та вірусологічних), паразитарних паразитологічних, молекулярно-генетичних, імунологічних (серологічних), хімічних, токсикологічних, радіологічних та з визначення інших фізичних факторів;
- визначення ключових показників ефективності діяльності Центру та оцінювання результатів їх досягнення;
- взаємодію з центральними та місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування з метою виконання завдань Центру та втілення національної політики у сфері громадського здоров’я в місцеві програми та заходи;
- співпрацю з науково-дослідними установами для проведення досліджень задля прийняття рішень на всіх рівнях системи громадського здоров’я;
- функціонування у цілодобовому режимі чергової (диспетчерської) служби у своєму складі;
- функціонування груп (бригад) оперативного реагування на надзвичайні ситуації у сфері громадського здоров’я у цілодобовому режимі готовності додати;
- приймання статистичних звітів та оперативних (екстрених) повідомлень про захворювання на інфекційні хвороби у Львівській області;
- приймання повідомлень (інформації) від суб’єктів господарювання про надзвичайні ситуації у сфері громадського здоров’я на території Львівської області;
- надання рекомендацій суб’єктам господарювання за результатами проведення оцінки ризиків для здоров’я та санітарно-епідеміологічного благополуччя населення;
- залучення інших суб’єктів відносин у сфері громадського здоров’я до надання послуг у сфері громадського здоров’я з метою реалізації оперативних функцій громадського здоров’я;
- надання пропозицій до проєктів нормативно-правових актів, стратегій, програм та концепцій у сферах забезпечення санітарно-епідемічного благополуччя населення, громадського здоров’я, біологічної безпеки та біологічного захисту, епідеміологічного нагляду, захисту населення від інфекційних та неінфекційних хвороб і їх профілактики;
- забезпечення здійснення заходів з організації біологічної безпеки та біологічного захисту;
- здійснення моніторингу циркуляції збудників інфекційних хвороб, прогнозування та моделювання епідемічної ситуації в регіоні, аналіз розповсюдження інфекційних та неінфекційних хвороб, професійних захворювань;
- моніторинг природних осередків особливо небезпечних інфекцій для своєчасного виявлення змін, спричинених біологічними агентами, що можуть призвести до екологічних, епізоотичних та епідемічних ускладнень, погіршення епідемічної ситуації;
- проведення лабораторних та інструментальних досліджень (випробувань) у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення для виявлення та оцінки причинно-наслідкових зв’язків між станом здоров’я населення та впливом на нього факторів середовища життєдіяльності, інформування громадськості, центральних та місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування;
- проведення досліджень фізичних, хімічних, біологічних факторів середовища життєдіяльності, а також мікробіологічних (бактеріологічних, вірусологічних, паразитологічних), ентомологічних, молекулярно-генетичних, імунологічних, токсикологічних та інших лабораторних досліджень, у тому числі за кошти юридичних та фізичних осіб;
- здійснення заходів, спрямованих на санітарну охорону території України у визначеному законодавством порядку;
- проведення оцінювання біологічних ризиків та реалізацію заходів, спрямованих на їх мінімізацію та ліквідацію;
- проведення оцінки якості мікробіологічних, паразитологічних, молекулярно-генетичних, хімічних, токсикологічних та фізичних досліджень;
- здійснення моніторингових візитів в заклади охорони здоров’я з метою оцінки дотримання вимог інфекційного контролю та адміністрування антимікробних препаратів, а також оцінки організації проведення профілактичних щеплень та дотримання вимог холодового ланцюга;
- проведення оцінки обсягів виконання профілактичних щеплень в розрізі адмінтериторій та закладів охорони здоров’я, використання медичних імунобіологічних препаратів;
- участь у формуванні обсягів профілактичних щеплень та потреб у імунобіологічних препаратах;
- здійснення розподілу імунобіологічних препаратів між закладами охорони здоров’я – надавачами послуг з вакцинації;
- забезпечення належних вимог зберігання медичних імунобіологічних препаратів з дотриманням холодового ланцюга на складах Центру та передачі в заклади охорони здоров’я;
- внутрішні нерегулярні безоплатні перевезення пасажирів автобусами з метою здійснення заходів з виконання оперативних функцій громадського здоров’я.
Центр здійснює обробку персональних даних для конкретних і законних цілей з метою забезпечення реалізації трудових відносин, адміністративно-правових, відносин у сфері управління персоналом, відносин у сфері бухгалтерського обліку, у сфері податкових відносин, відносин у сфері охорони здоров’я, визначених за згодою суб’єкта персональних даних, або у випадках та в порядку, встановлених законодавством України. Персональні дані обробляються у формі, що допускає ідентифікацію фізичної особи, якої вони стосуються, на строк, не більший ніж це необхідно відповідно до їх законного призначення.